معرفی گروه مهندسی کامپیوتر

گروه مهندسی کامپیوتر

گروه كامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ از سال 1372 با پذیرش دانشجو در مقطع كاردانی كامپیوتر- نرم افزار فعالیت خود را آغاز كرد و در سال 1373 اولین پذیرش دانشجو در مقطع كارشناسی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار شروع شد و از سال 1397 عنوان گرایش حذف شده و با عنوان مهندسی کامپیوتر پذیرش دارد. اولین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کامپیوتر در گرایش مهندسی نرم افزار در سال 1391 وارد این دانشگاه شدند. با تلاش اعضای هیات علمی در سال 1398 کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی به این مجموعه شد. در سال 1400 با همکاری مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش علوم داده به عنوان یکی از 3 رشته موجود در دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد کامپیوتر سال 1400 در این دانشگاه مورد پذیرش قرار گرفت. با توجه به نیاز و اهمیت مباحث نظری و محاسباتی در حوزه کامپیوتر، در مقطع کارشناسی رشته علوم کامپیوتر از سال 1401 مجوز فعالیت گرفت. در نهایت پس از سالها تلاش همکاران، مسئولین و اعضای هیات علمی گروه کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ مقطع دکتری حرفه ای رشته مهندسی کامپیوتر در گرایش نرم افزار از سال 1402 فعالیت حرفه ای خود را دانشگاه علم و فرهنگ آغاز نمود.

اكنون بعد از گذشت حدود سه دهه، گروه كامپیوتر در چهار مقطع كارشناسی ناپیوسته نرم افزار (مهندسی تكنولوژی نرم افزار و مهندسی حرفه ای کامپیوتر - نرم افزار)، کارشناسی مهندسی کامپیوتر کارشناسی علوم کامپیوتر، كارشناسی ارشد (نرم افزار، تجارت الکترونیکی و علوم داده)  و دکتری حرفه ای (نرم افزار) مشغول به فعالیت است.

علاوه بر كادر هیئت علمی تمام وقت در گروه كامپیوتر، مجموعه ای از اساتید در مجموعه جهاد دانشگاهی و تعدادی از اساتید مجرب به صورت مدعو مشغول به تدریس در گروه هستند. بهبود كیفیت دروس ارائه شده و نهایتا خروجی های گروه، افزایش نرخ قبولی كارشناسی ارشد و دکتری و تربیت دانشجویان منطبق بر نیاز بازار كار از اهداف اصلی گروه كامپیوتر بوده و همواره در این مسیر قدم برداشته شده است.

از برنامه های آتی گروه كامپیوتر، گسترش تحصیلات تكمیلی در مقطع دكترای هوش مصنوعی و همینطور كارشناسی ارشد در زیرمجموعه های هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات است. همچنین چندین برنامه پژوهشی كلان به منظور ارتقاء سطح پژوهشی در دست اقدام است تا بتواند جایگاه گروه كامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ را در كشور بهبود دهد.

آمار دانشجویان فعال (جاری) - تا پایان خرداد 1401

رشته مقطع دوره تعداد دانشجویان
مهندسی تکنولوژی و حرفه ای نرم افزار کامپیوتر کارشناسی ناپیوسته 117
مهندسی کامپیوتر کارشناسی پیوسته 267
علوم کامپیوتر
مهندسی کامپیوتر - نرم افزار کارشناسی ارشد ناپیوسته 43
مهندسی فناوری اطلاعات - تجارت الکترونیک کارشناسی ارشد ناپیوسته 45
مهندسی کامپیوتر - علوم داده کارشناسی ارشد ناپیوسته 15
مهندسی کامپیوتر - نرم افزار دکتری ناپیوسته
دانشجویان بین المللی

آمار دانش آموختگان رشته کامپیوتر - تا پایان خرداد 1401

مقطع تعداد دانش آموختگان
کاردانی 361
کارشناسی ناپیوسته 820
کارشناسی پیوسته 1189
کارشناسی ارشد 77

  • در رتبه بندی جهانی نظام webometrics دانشگاه علم و فرهنگ در رتبه 3842 جهانی، رتبه 110 کشوری است.
  • در رتبه بندی جهانی نظام scimagoir برای سال 2021، دانشگاه علم و فرهنگ در رتبه 653 جهانی است.