معرفی گروه کامپیوتر

گروه کامپیوتر دانشکده فنی مهندسی

گروه کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ از سال 1372 با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی کامپیوتر - نرم‌افزار فعالیت خود را آغاز کرد. سپس در سال 1373 اولین پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر - نرم‌افزار آغاز شد. در سال 1397 عنوان گرایش حذف شده و گروه کامپیوتر دانشگاه با عنوان مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد. نخستین دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد کامپیوتر با گرایش مهندسی نرم‌افزار در سال 1391 در گروه کامپیوتر دانشگاه پذیرش شدند. با تلاش اعضای هیئت علمی در سال 1398 کارشناسی‌ارشد مهندسی فناوری اطلاعات با گرایش تجارت الکترونیکی نیز در دانشگاه دایر شد. در سال 1400 با همکاری مرکز اطلاعات علمی (SID)، کارشناسی‌ارشد مهندسی کامپیوتر - علوم داده به‌عنوان یکی از 3 عنوان این گرایش در دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی‌ارشد کامپیوتر سال 1400 در دانشگاه دانشجو پذیرفت. با توجه به نیاز و اهمیت مباحث نظری و محاسباتی در حوزه کامپیوتر، در مقطع کارشناسی رشته علوم کامپیوتر نیز از سال 1401 دایر شد. در نهایت پس از سال‌ها تلاش مسئولین و اعضای هیئت علمی گروه کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی کامپیوتر با گرایش نرم‌افزار از سال 1402 فعالیت خود را آغاز کرد.

اکنون بعد از گذشت سه دهه، گروه کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ در چهار مقطع کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی‌ارشد و دکتری از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد.

علاوه بر کادر هیئت علمی تمام وقت در گروه کامپیوتر، مجموعه‌ای از اساتید مجرب به‌صورت مدعو مشغول به تدریس در گروه هستند. بهبود کیفیت دروس ارائه شده و نهایتاً خروجی‌های گروه، افزایش نرخ قبولی کارشناسی‌ارشد و دکتری و پرورش دانشجویان منطبق بر نیاز بازار کار از اهداف اصلی گروه کامپیوتر بوده است.

از برنامه‌های آتی گروه کامپیوتر، گسترش پذیرش تحصیلات تکمیلی در گرایش هوش مصنوعی است. همچنین چندین برنامه پژوهشی کلان به‌منظور ارتقا سطح پژوهشی در دست اقدام است که جایگاه گروه کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ را در فضای علمی بیش از پیش بهبود دهد.

  • در رتبه بندی جهانی scimagoir در سال 2021، دانشگاه علم و فرهنگ در رتبه 653 جهان قرار گرفته است.

آمار دانشجویان فعال تا خرداد 1401

رشته

مقطع

دوره

تعداد دانشجویان

مهندسی تکنولوژی و حرفه ای نرم افزار کامپیوتر

کارشناسی

ناپیوسته

117

مهندسی کامپیوتر

کارشناسی

پیوسته

267

علوم کامپیوتر

کارشناسی

پیوسته

مهندسی کامپیوتر - نرم افزار

کارشناسی ارشد

ناپیوسته

43

مهندسی فناوری اطلاعات - تجارت الکترونیک

کارشناسی ارشد

ناپیوسته

45

مهندسی کامپیوتر - علوم داده

کارشناسی ارشد

ناپیوسته

15

مهندسی کامپیوتر - هوش مصنوعی

کارشناسی ارشد

ناپیوسته

مهندسی کامپیوتر - نرم افزار

دکتری

ناپیوسته

آمار دانش آموختگان تا خرداد 1401

مقطع

تعداد دانش آموختگان

کاردانی

361

کارشناسی ناپیوسته

820

کارشناسی پیوسته

1189

کارشناسی ارشد

77