چاپ مقاله بین‌المللی عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر در مجله Multimedia Tools and Applications

چاپ مقاله بین‌المللی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ در مجله Multimedia Tools and Applications

مقاله جناب آقای دکتر محمد جواد شایگان فرد عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر با همکاری مشترک یک پژوهشگر وابسته به دانشگاه علم و فرهنگ و یک پژوهشگر بین‌المللی از دانشگاه توپکاپی استانبول ترکیه با عنوان:

“Bitterling fish optimization (BFO) algorithm”

https://doi.org/10.1007/s11042-024-18579-0

در مجله بین‌المللی Multimedia Tools and Applications از انتشارات Springer Nature با نمایه  Web of Science (ISI) با ضریب تاثیر (Impact Factor) 3.0 و در جایگاه Q1 به چاپ رسید.

در این مقاله الگوریتم بهینه سازی ماهی تلخ (BFO) به عنوان یک الگوریتم بهینه سازی فراابتکاری معرفی شده است که از رفتار هوشمندانه این ماهی در طبیعت برای بقا الهام گرفته شده است. این الگوریتم از عامل‌های بازنمایی برای جستجوی راه‌حل‌های بهینه برای مسائل بهینه‌سازی پیچیده استفاده می‌کند. عامل‌های بازنمایی با تقلید از فرآیند تولید مثل ماهی تلخ مانند تعامل و ارتباط راه حل های جدید را تولید می‌کند. الگوریتم BFO به طور موفقیت آمیزی برای طیف وسیعی از مسائل بهینه سازی اعمال شده است که نتایج شبیه سازی در مقایسه با سایر الگوریتم‌های فراابتکاری نشاندهنده کارایی، سادگی و سهولت پیاده سازی این الگوریتم برای حل مسائل مختلف بهینه سازی است. همچنین در ادامه از این الگوریتم به منظور کاهش خطا برای تشخیص ترافیک نفوذ، انتخاب ویژگی و خوشه بندی به عنوان کاربردهایی از داده کاوی استفاده شده است که حاکی از موفقیت الگوریتم پیشنهاد شده است.