English
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

پادکست رادیو بیت: مصاحبه با سروش ساغری (رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد کامپیوتر)

پادکست رادیو بیت: مصاحبه با سروش ساغری (رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد کامپیوتر)

پادکست رادیو بیت به ابتکار انجمن علمی کامپیوتر آماده شده است.

فایل صوتی این پادکست از طریق این لینک قابل دریافت است.

متن گفتگو با آقای سروش ساغری (رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد کامپیوتر) در رابطه با مسائل آمادگی برای آزمون کارشناسی ارشد کامپیوتر نیز در ادامه آمده است:

بخش اول: برنامه ریزی و آمادگی­های لازم برای قبل از کنکور

1- چه دروسی در کنکور کارشناسی ارشد می­آیند و درس­های مهم هر گرایش چه چیزهایی هستند؟

در کنکور کارشناسی یک سری دروس پایه یا عمومی مثل زبان، ریاضی دو، آمار، گسسته و یک سری دروس تخصصی مثل نظریه زبان، سیگنال، طراحی الگوریتم، هوش مصنوعی، مدار منطقی و معماری، سیستم عامل، شبکه و پایگاه داده وجود دارد و بهتر است درس­های مربوط به هر گرایش را هر سال قبل از کنکور، خودتان بررسی کنید که برای گرایش شما هر درس چه ضریبی دارد و چه درس­هایی در کنکور شما وجود دارند؛ برای مثال در کنکور ما کامپایلر حذف شده بود در صورتی که در کنکور سال های قبل کامپایلر بود.

2- لطفا منابعی که خودتان در کنکور استفاده کردید را معرفی کنید.

ما به توصیه سال بالایی­ها از مجموعه مهستان استفاده کردیم و کتاب­ها و ویدئوهایی که خود آن­ها توصیه کرده بودند را مطالعه کردیم و دیدیم.

3- از منابع پیشنهادی، بین کتاب و فیلم کدام یک را پیشنهاد می­کنید وهرکدام از منابع را به چه صورت مشاهده یا مطالعه کنیم؟

این موضوع به اینکه چه مقدار به دروس تسلط دارید، از چه زمانی مطالعه برای کنکور را آغاز کردید و چقدر زمان دارید، بستگی دارد. فیلم‌ دیدن معمولا زمان زیادی را از ما می­گیرد به همین دلیل تعداد درس­هایی که انتخاب می­کنید اهمیت دارد یعنی باید برای ویدئو دیدن زمان داشته باشید و اگر فرصت دارید، دیدن ویدئو آموزشی از یک استاد خوب تاثیرگذاری بیشتری دارد. کتاب نیز می­تواند به عنوان مرجعی باشد که اگر مطلبی را متوجه نشدید یا نیاز به توضیح بیشتر داشتید و یا مثال­های بیشتری لازم داشتید به سراغ آن رفته و از آن استفاده کنید.

4- آیا مطالعه جزوه اساتید به موفقیت در کنکور کمک می­کند؟

اگرتدریس اساتید دانشگاه مانند کنکور کارشناسی که اساتید به صورت کنکوری تدریس نمی­کردند باشد، اگرچه با جزوه آن­ها متوجه مفاهیم درس می­شدید ولی جزوه­ی آن­ها، معمولا به درد کنکورنمی­خورد چون کنکور یک­سری شگرد و نکته دارد و شکل سوالات در کنکور مشخص است؛ در کنکور نمی خواهند سطح سواد را بسنجند و فقط می­خواهند که به سوالات پاسخ دهید و معمولا جزوه اساتید در کنکور کمکی نمی­کند و خود ما هم از جزوه اساتید در کنکور استفاده نکردیم.

5- آیا مطالعه کتاب­های مرجع به پاسخ دهی سوالات کنکور کمک می­کند؟

کتاب­های مرجع هم مانند جزوه اساتید است و بسیاری از مطالب آن­ها حتی در دروس دانشگاهی هم کمکی نمی­کند؛ برای مثال شما کتاب موریس مانو را از اول تا آخر نمی­خوانید که متوجه مفاهیم شوید و هدف کنکور فقط پاسخ به سوالات است و لازم نیست برای متوجه شدن یک نکته بروید و کتاب مرجع بخوانید تا بتوانید به یک سوال پاسخ دهید. در کنکور بیشتر آشنایی با نوع سوالات و بخش­های مهم ، اهمیت دارد.

در بسیاری از موارد نیز ما مفاهیم درس را متوجه نمی­شویم ولی مثلا می­دانیم برای حل یک سوال چگونه جدول کارنو را رسم کنیم، پس کتاب مرجع خیلی به ما کمک نمی­کند و زمان زیادی می­گیرد پس فقط در صورت الزام به سراغ آن بروید.

6- آیا شرکت درآزمون­های آزمایشی به موفقیت در کنکور کمک می­کند؟

به نظرمن شرکت در آزمون خیلی تاثیرگذار نیست و فضای کنکور ارشد مانند کنکور کارشناسی نیست که آنقدر نیاز به جدیت داشته باشد. من و دوستانم در آزمون شرکت نکردیم و بیشتر به حل تست مشغول بودیم. یعنی شرکت در آزمون اهمیت ندارد ولی حل تست بسیار مهم است؛ یعنی تست زدن بیشتر از مطالعه درس اهمیت دارد برای مثال اگر برای کنکور یک ماه وقت دارید فقط به حل تست مشغول شوید تا با نوع سوالات آشنا شوید.

7- چگونه برای کنکور برنامه ریزی کردید؟

من کار می­کردم و سه، چهار روز درهفته فرصت مطالعه نداشتم ولی در دو، سه روز باقی مانده از صبح حدود 6 الی 7 ساعت درس می­خواندم و آخرشب­ها یک­ سری سوال­ که از بخش­های مختلف پیدا کرده بودیم را مرور می­کردم و بیشتر ویدئو آموزشی تماشا می­کردم و در کنار آن کتاب مطالعه می­کردم.

8- چگونه درس ها را جمع بندی کنیم؟

برای خودتان یک سری خلاصه شامل نکته، فرمول، شگرد حل سوالات که در کتاب­ها خواندید یا در ویدئوهای آموزشی مشاهده کردید و از همه مهم­تر نوع سوال­هایی که دیدید تهیه کنید. این خلاصه­ها هم نباید خیلی زیاد بشوند و باید درحدی باشند که اگر خواستید روز قبل از کنکور آن­ها را مطالعه کنید، فرصت داشته باشید و نوع جمع بندی زمان کنکور کارشناسی که در بازه­های مختلف شروع به جمع بندی می­کردیم در کنکورارشد مطرح نیست.

9- اگر از یک رشته دیگر بخواهیم در کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر شرکت کنیم باید چه کار کنیم و روش مطالعه چگونه باشد؟

بستگی به این دارد که چقدر با دروس کامپیوتر آشنایی دارید و اگرهیچ آشنایی ندارید باید از اوایل همین ترم تحصیلی شروع به مطالعه کنید به دلیل اینکه بچه­های رشته کامپیوتر حداقل 4 سال در این رشته زمان گذاشتند، در کلاس­ها شرکت کردند، تمرین حل کردند، امتحان دادند و در فضای درس­ها هستند و با آن­ها آشنایی دارند و خیلی از اصطلاحات برای آن­ها آشنا است و شاید بچه­های رشته کامپیوتر دو تا سه ماه کنکورخود را جمع کنند ولی شما مجبور باشید وقت بیشتری بگذارید و اگر شما سراغ ویدئوها بروید مفاهیم از اول تدریس می­شوند و مشکلی از این بابت پیش نمی­آید فقط نیاز به وقت بیشتر دارید.

بخش دوم: کارهایی که باید سر جلسه کنکور انجام بدیم

10- قبل از جلسه و سر جلسه کنکور چه کارهایی باید کرد و به چه چیزهایی باید توجه کرد؟

استرس نداشته باشیم، بالاخره یک اتفاقی میفتد. حال چه کنیم و چه نکنیم؟ فقط سر جلسه زمان بندی داشته باشید، تلاش کنید که فرصت کنید به همه دروس سر بزنید.نکته­ای که معمولا سر کنکور وجود دارد این است که هر سال بالاخره یک درسی سخت و عجیب غریب است و روتین سال­های قبلش را ندارد، مثلا در سال کنکور ما هوش مصنوعی این طور بود و اصلا شبیه سال­های قبل نبود و سوالاتش خیلی مفهومی بود وممکن است که شما خیلی هوش مصنوعی خوانده باشید و بخواهید در رشته هوش مصنوعی قبول شوید وبعد سر جلسه نتوانید به سوالات مربوط به آن جواب دهید. اصلا مهم نیست، وقتتان را تلف نکنید شما حداقل دو یا سه درس دیگر دارید که بتوانید به آن­ها پاسخ بدهید، وقت خود را روی آن­ها صرف کنید. توصیه من این است که به همه دروس سر بزنید یک جا متمرکز نشوید و این فرصت را داشته باشید که برگردید و روی جاهایی که نتوانستید پاسخ دهید فکر کنید. اگر احساس کردید که سوالی در حال حاضر قرار است از شما زمان زیادی را بگیرد، رهایش کنید و به سوالاتی که راحت­تر هستند و ذهن شما برای پاسخ به آن­ها آماده است و نیاز به فکر زیادی ندارند و شاید حتی روش حل آن سوالات برای شما مشخص است، پاسخ دهید که هم به آرامش خاطر دست یابید (از این بابت که سوالاتی را جواب داده­ام و تمام سوالات را دیده­ام و می­دانم که سراغ کدام سوالات باید بروم) این کار باعث می­شود که بتوانید برای همه سوالات وقت بگذارید و غافلگیر نشوید. مثلا ممکن است در زمان حل سوالات درسی مانند مدار منطقی متوجه شوید که روتینی که سوالات معمولا دارند امسال وجود ندارد، در این جا نباید به اصطلاح با مدار منطقی کشتی بگیرید و سعی کنید که حتما به آن پاسخ دهید. شاید سوالات درس سیستم عامل که فکر می­کردید خیلی سخت هستند امسال خیلی ساده باشند و همان مقدار کمی هم که شما خوانده­اید هم برای پاسخگویی کافی باشد و جای مدار منطقی را با سیستم عامل پر کنید.

11- سطح رقبا در کنکور ارشد چگونه است؟

کنکور ارشد مانند کنکور کارشناسی خیلی رقابت سختی ندارد. درست است که ظرفیت کمتر شده ولی آنقدر رقابت سنگینی ندارد، نگران نباشید اگر وقت بگذارید و درس بخوانید نتیجه می­گیرید.

12- آیا حذف بعضی از درس­ها را پیشنهاد می­دهید؟

صد در صد. پیشنهاد که هیچ باید حذف کنید. یعنی یک سری از درس­ها که ضریب کمی دارند و یک سری فصل­ها در هر درسی که ضریب خیلی کمی دارند را حذف کنید. کاری که ما کردیم این بود که لیستی برای خودمان تهیه کردیم که از هر فصلی چه تعداد سوال در کنکور آمده و این لیست رو مرتب کردیم. مثلا از فلان فصل درس ساختمان داده این تعداد سوال در کنکور آمده پس خواندن این بخش خیلی خوب است چرا که حتما از آن سوال خواهد آمد و نسبت به ضریبش تاثیر بالایی در کنکور دارد. تلاش کردیم که اولویت بندی کنیم تا آن­هایی که مهم ترهستند را بخوانیم و مثلا اگر از درسی مانند هوش مصنوعی سوالاتی می­آید که خیلی مهم نیستند خواندنشان ارزشی ندارد، هوش مصنوعی را حذف نکردیم بلکه آن فصل هایی که این سوالات از آن­ها طرح می­شوند را حذف می­کنیم و سراغشان نمی رویم که وقتمان تلف نشود. بنابراین یک سری از درس­ها را حذف کنید، برای مثال ما سیگنال و سیستم را کلا حذف کردیم و به جای آن پایگاه داده را خوب پاسخ دادیم یا مثلا سیستم عامل را هم خوانده بودیم هم امسال سوالاتش ساده بود و پاسخ دادیم و برخلاف آن چیزی که خودمان را برایش آماده کرده بودیم درس هوش مصنوعی و مدار منطقی که معمولا سوالاتش ساده بود، این بار سوالاتش متفاوت بود. پس اولویت بندی کنید و درس­های مهم­تر را برای خودتان نگه دارید و از درس­های مهم­تر فصل­های مهم­تر را اول بخوانید.

بخش سوم: نکات قبولی در دانشگاه­ها

13- تاثیر معدل در کنکور ارشد چقدراست؟

خیلی  تاثیر بالایی ندارد یعنی اگر معدلتان تا به حال خوب نبوده می­توانید در کنکور جبران کنید. پس خیلی به معدل فکر نکنید مگر اینکه معدل الف باشید که می گویند امتیازات مثبت دارد، اگر معدل الف هستید راجع به این مسئله تحقیق کنید و ببینید چه مزایایی دارد. در غیر این صورت خیلی در مورد معدلتان سخت نگیرید.

14- به طور تقریبی چه تراز و رتبه­ای باید داشته باشیم که در دانشگاه­های سطح بالا قبول شویم؟

تراز را به یاد ندارم ولی رتبه خودم  300 و خرده ای بود و هوش مصنوعی قبول شدم. تا این رتبه­ها اذیت نمی­شوید و می­توانید در دانشگاه­های خوب و متوسط قبول شوید.

15- قبولی در دانشگاه­های تاپ چه مزایایی دارد؟

به نظرمن مزیت علمی به خودی خود ندارد، همان طور که در کارشناسی هم ندارد؛ مباحث قدیمی هستند و اساتید نیز چیزهای قدیمی را تدریس می­کنند و خیلی از آن­ها به درد کار نمی­خورد. بیشتر مزایای جنبی دارد مثلا شما اگر در دانشگاه خوب قبول شوید برای مثال اگر در دانشگاه شریف هوش مصنوعی قبول شوید، این دانشگاه در دیتاسنتر خود GPU دارد و اگر شما به آن نیاز داشته باشید می­توانید از آن استفاده کنید و این از امکاناتی است که یک دانشگاه خوب دارد و ممکن است دانشگاه دیگری این امکانات را نداشته باشد. نکته مثبت بعدی جو بچه­ها است، جو دانشجوها در یک دانشگاه خوب این طور است که می­خواهند درس بخوانند و کار کنند ولی در دانشگاه­های دیگر دانشجوها برای فرار از سربازی یا گرفتن مدرک به دانشگاه می­آیند و به طور کل در دانشگاه­های خوب فضا بهتر است و بالاخره در دانشگاه خوب اساتید بهتری نیز وجود دارند و می­توان با این اساتید ارتباط خوبی گرفت در صورتی که بخواهید در آینده شاغل شوید یا بخواهید مهاجرت کنید. درمورد مهاجرت کردن هم منطقا اگر به دانشگاه خوبی بروید شانس شما برای مهاجرت خیلی بیشتر می­شود و اگر اسم دانشگاه شریف یا تهران برروی مدرکتان باشد قطعا تاثیر بیشتری دارد تا این که یک دانشگاه معمولی باشد.

16- نکته پایانی و پیشنهاد شخصی شما به دانشجویان چیست؟

اگر راستش را بخواهید من به شخصه حس خاصی از اینکه الان دارم ارشد می خوانم ندارم، ولی بستگی به مدل آدم­ها دارد یک سری­ها دوست دارند درس بخوانند و کار آکادمیک انجام بدهند و یک سری­ها دوست دارند کار بکنند. معمولا آن­هایی که دوست دارند کار بکنند در دوره ارشد از نظر من خیلی حس مثبتی ندارند بیشتر درس­ها را پاس می­کنند تا مدرک کارشناسی ارشد را هم بگیرند و بعد تصمیم بگیرند که می­خواهند چه کار بکنند. اگر با دنیای آکادمیک مشکلی ندارید و دوست دارید مقاله بدهید یا تدریس بکنید می­توانید در دانشگاه به این هدف نزدیک­تر بشوید، با استادهایی آشنا شوید که در این حوز­ه­ها مشغول هستند و نسبت به بقیه به روزتر هستند. در کل هم حتی دانشگاه خوب قبول شدن هم به تنهایی خیلی امتیاز مثبتی نیست شرط اصلی این است که خودتان به دنبال مطالب بروید و بخوانید و آشنا شوید و همه این­ها به خودتان بستگی دارد و اگر چنین شخصیتی داشته باشید می­توانید نتیجه خوبی بگیرید.