راه‌اندازی درگاه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در کشور

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی و قابل استفاده شدن درگاه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات خبر داد و گفت: هرگونه اطلاعاتی در این درگاه قابل دسترسی است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، نصرالله جهانگرد امروز در سومین کنفرانس بین‌المللی وب‌پژوهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: با توسعه شدیدی که در حوزه شبکه دسترسی در کشور ما در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده، پلت‌فرم‌های دسترسی به دیتا بسیار گسترده و پر سرعت و جزو قیمت‌های پایین در خاورمیانه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ارتباط نسل 3 و 4 در هزار و 100 شهر کشور پیاده شده است و در 900 شهر نسل 3 و 700 شهر نسل 4 وجود دارد.
جهانگرد گفت: هم‌اکنون 70هزار کیلومتر از جاده‌های کشور تحت پوشش شبکه‌های موبایل هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر گرایش به سمت شبکه‌های ثابت کم شده است و کاربران حتی در نقاط ثابت از ترافیک تلفن همراه استفاده می‌کنند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 32 میلیون گوشی هوشمند در دست مردم است، گفت: در اندازه‌های ملی هیچ فعالیتی نداریم که شهروندان به صورت فیزیکی دور هم جمع شوند.
وی با اشاره به آمار سازمان آمار درخصوص به‌کارگیری It افزود: ضریب نفوذ اینترنت بالای 50 درصد در خانواده‌ها وارد شده است.
جهانگرد اظهار کرد: تاکنون بیش از 130 هزار برنامه فناوری نوشته شده است که عمدتا در محیط تلفن همراه است و بازاری که در این زمینه وجود دارد، بیش از 1 میلیون فرصت ایجاد می‌کند و تنها در حوزه سلامت بیش از 170 هزار برنامه وجود دارد.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در حوزه دولت نیز مساله دولت الکترونیک پیگیری می‌شود، افزود: به دنبال چابک و شفاف کردن دولت از طریق اتوماسیون و به‌کارگیری وب هستیم.
وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم حقوق شهروندی رعایت شود و با فساد مبارزه شود و دولت چابکی داشته باشیم، لازمه همه اینها این است که از فضای الکترونیک استفاده کنیم.
جهانگرد تصریح کرد: پروژه‌های مختلفی در سطح ملی برای تحقق دولت الکترونیک ارائه شده است و در مرحله اول این مساله نیاز به اطلاع‌رسانی پیدا کرده و بعد در مرحله دوم به مبادله دیتا می‌رسد که هم‌اکنون ما در مرحله‌ای بین مرحله اول و دوم هستیم.
وی با بیان اینکه در مرحله سوم تحقق دولت الکترونیک، دولت شهروندمحور به وجود می‌آید، گفت: در ایران 70 درصد کارها توسط دولت انجام می‌شود، در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته این آمار دقیقا برعکس است و کمتر از 30 درصد فعالیت‌ها توسط دولت انجام می‌شود.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه نسخه‌های کاربردی و نسخه وب دولت همراه طراحی شده و به زودی در سطح ملی انجام می‌شود، گفت: در این مجموعه سرویس‌دهی به نحوی است که اگر اسم خدمت را بنویسید، همه خدمات آن سرویس ارائه می‌شود و این پرتال چند ماهی است که آغاز به کار کرده است.
جهانگرد با بیان اینکه درگاه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در سطح ملی آغاز به کار کرده است، گفت: در حال حاضر هر نوع اطلاعاتی که از این سیستم خواسته شود، توسط این درگاه ارائه می‌شود؛ این مساله جزو دستاوردهای دولت یازدهم است که در حال حاضر قابل استفاده است.